Gå till innehåll

Administrera enkelt med Skandia Företag

Få enklare administration av tjänstepensioner och försäkringar med Skandia Företag.

  • Anmäl nya medarbetare och ändra lön
  • Ange sjukfrånvaro och ledighet
  • Följ inskickade ärenden
Logga in Så funkar Skandia Företag

Vanliga frågor


Skandia Företag – vanliga frågor

  • Skandia Företag är en kostnadsfri tjänst för företag som har tjänstepension eller andra försäkringar hos oss.

  • Det här är de vanligaste anledningarna till att det inte går att logga in:

    1. Det saknas avtal

    Om företaget saknar avtal behöver du skicka in en ansökan.

    Ansök om Skandia Företag kostnadsfritt

    2. Huvudadministratör saknas eller behöver ändras

    När firmatecknaren ansöker om Skandia Företag anges en huvudadministratör. Om du vill kontrollera vem som är huvudadministratör hos er kan du kontakta oss så hjälper vi dig.

    För att ändra huvudadministratör använder du samma formulär som ansökan och skickar in anmälan av huvudadministratör.

    Anmäl en huvudadministratör

    3. Behörighet saknas

    Det är bara huvudadministratören som kan ge en annan användare behörighet till Skandia Företag. Kontrollera med er huvudadministratör att du har rätt behörighet.

    4. Du behöver svara på frågor om kundkännedom

    Lagen om penningtvätt och finansiering av terrorism innebär att vi som finansiellt bolag behöver ha god kännedom om våra kunder. Med jämna mellanrum behöver därför alla våra kunder svara på frågor. Syftet är att motverka de kriminella krafter som vill utnyttja oss för brottslig verksamhet.

    För att kunna logga in och svara på frågor behöver du:

    • ha en officiell roll på företaget som är registrerad hos Bolagsverket eller
    • vara registrerad som administratör i Skandia Företag

    Läs mer om penningtvätt och kundkännedom för företag

  • Det finns 4 olika behörigheter för användare av Skandia Företag.

    1. Huvudadministratör

    När firmatecknare ansöker om Skandia Företag anger hen vem som ska vara huvudadministratör. Huvudadministratören har den högsta behörigheten och det kan bara finnas 1 användare med denna behörighet per koncern eller arbetsgivare. 

    Huvudadministratören har behörighet att:

    • lägga till fler administratörer och ge dessa olika typer av behörighet. Behörigheterna ser du nedanför.
    • se och administrera medarbetarnas tjänstepensioner och försäkringar. 
    • se fakturor och andra betalningsunderlag.

    För att ändra huvudadministratör fyller du i och skickar in anmälan av huvudadministratör. Anmäl ny huvudadministratör

    2. Administratör

    Administratören har behörighet att:

    • se och administrera medarbetarnas tjänstepensioner och försäkringar.
    • se fakturor och andra betalningsunderlag.

    3. Administratör gruppföreträdare

    Behörigheten är för företag med gruppförsäkring hos oss. Administratör gruppföreträdare har behörighet att :

    • se och administrera medarbetarnas eller medlemmarnas gruppförsäkringar.
    • se avier och andra betalningsunderlag för gruppförsäkringar.

    Administratör gruppföreträdare kan inte se eller administrera några andra produkter som t.ex. tjänstepension eller tjänstegruppliv­försäkringar. 

    Läs mer om gruppförsäkring

    4. Titta

    Titta har behörighet att:

    • se företagets tjänstepensioner och försäkringar och information om dessa.
    • se fakturor och andra betalningsunderlag.


    Behörighet Ändra

    Behörigheten Ändra som tidigare funnits i Internetkontoret Företag kommer inte att kunna nyregistreras i Skandia Företag. Däremot kan en användare med befintlig behörighet Ändra att fortsatt kunna se och administrera medarbetarnas tjänstepensioner och övriga försäkringar, samt se fakturor och andra betalningsunderlag.

  • Du behöver skicka in en ny anmälan av huvudadministratör. Bra att veta är att huvud­administratören har den högsta behörigheten och det kan bara finnas 1 användare med denna behörighet per koncern eller arbetsgivare. 

    Huvudadministratören kan:

    • lägga till fler användare och dela ut olika typer av behörighet.
    • se och administrera medarbetarnas tjänstepensioner och försäkringar.
    • se fakturor och andra betalningsunderlag.

    Anmäl en ny huvudadministratör

  • Nej, vi erbjuder inte transaktions- och sparkonton för företag, utan endast till privatpersoner.

  • Huvudadministratören har den högsta behörigheten och det kan bara finnas 1 användare med denna behörighet per koncern eller arbetsgivare. 

    Huvudadministratören kan:

    • lägga till fler användare och dela ut olika typer av behörighet.
    • se och administrera medarbetarnas tjänstepensioner och försäkringar.
    • se fakturor och andra betalningsunderlag.

    Anmäl ny huvudadministratör

  • Firmatecknaren fyller i och skickar in en ansökan. Skaffa Skandia Företag kostnadsfritt här.

  • Ja, ni som anlitar en partner för att sköta personaladministration kan använda tjänsten genom att ge behörighet till den externa partnern.

Alla frågor och svar

Vanliga ärenden i Skandia Företag


Vad vill du göra nu?


Få en enkel administration

Hantera tjänstepensioner och försäkringar när och var du vill.

  • Gör ändringar
  • Följ inskickade ärenden
  • Se fakturor och hämta kopior

Bli rätt försäkrad

Hitta rätt lösning tillsammans med en av våra rådgivare.

  • Få hjälp att välja tjänstepension
  • Skaffa rätt försäkringsskydd
  • Se över avtal och riktlinjer

Hittade du inte svar på din fråga?


Ring till oss

Vardagar 8.15–16.45

Rådgivning

Boka företagsrådgivning
Bli uppringd för rådgivning

Hitta din rådgivare
Sök din företagsrådgivare

Chatta med oss

För dig som är administratör i Skandia Företag.

Vardagar 08.15-16

Logga in och chatta med oss

Medarbetare?

För dig som har tjänstepension eller försäkring genom jobbet.

Kundservice privat

Använd försäkring