När du blir myndig
Är du snart myndig? Grattis! Här har vi samlat tips för dig som blivit eller snart blir myndig. Få reda på vad som förändras för dig och vilka produkter och tjänster du kan skaffa nu!
Det här förändras när du blir myndig
När du fyller 18 år och blir myndig ansvarar du själv för dina konton och kort. Du kan skaffa fler banktjänster och sköta din ekonomi på egen hand.
Nu bestämmer du
För första gången ska du nu sköta din egen ekonomi och dina föräldrar eller vårdnadshavare kan inte längre se eller hantera dina konton, om du inte ger dem tillgång. Nu är det är upp till dig att avgöra vad du vill göra med dina pengar.
Befintliga konton och kort
Om du redan har egna konton eller bankkort som dina föräldrar öppnat till dig när du var omyndig så har du nu full rätt att kontrollera dessa. Det betyder att du kan föra över pengar till andra konton eller ta ut pengar från kontot. Det är också upp till dig att betala eventuella avgifter om du har ett bankkort.
Skaffa de tjänster du vill
När du fyllt 18 och blivit myndig kan du skaffa konton, kort, bolån och spara pengar på en mängd olika sätt. Du kan ha olika banker och ta reda på vad som passar ditt liv och din ekonomi bäst. Vi erbjuder många smidiga tjänster för dig som precis blivit myndig.
När du är 18 år kan du skaffa:
Studenterbjudandet
Ska du plugga vidare? Kika då på vårt studenterbjudande. Där får du konto, bankkort, appen, Swish med mera helt kostnadsfritt under hela tiden du studerar.
Bolån
Är det dags att köpa din första egna bostad? Med bolån hos oss kan du sitta lugnt i båten. Här får du en färdigförhandlad ränta och rabatt.
Vardagspaketet
Med Vardagspaketet får du våra populäraste banktjänster: lönekonto, sparkonto och bankkort helt utan kostnad i ett år. Därefter betalar du endast 20 kronor i månaden för bankkortet.
Fler populära produkter:
Fler vanliga frågor för dig som blir myndig
-
Ring kundservice på 0771-55 55 00 så hjälper vi dig att ändra numret.
-
Ja, du kan logga in hos oss med BankID eller Mobilt BankID som du skaffat hos en annan bank.
Om det är första gången du loggar in med BankID eller Mobilt BankID behöver du bekräfta inloggningen med en engångskod som du får via sms. Om du inte har registrerat ditt mobilnummer kontaktar du kundservice på 0771-55 55 00.
-
Nej, ett Allt i Ett-konto kostar ingenting.
-
Nej, du kan använda kontot precis som du vill.
-
Om du vill få skatteåterbäringen direkt till ditt konto kan du anmäla ett bankkontonummer till Skatteverket.
Anmälan gör du via e-tjänsten Skattekonto på Skatteverkets hemsida. -
Mobilt BankID kommunicerar från din telefon eller surfplatta via datatrafik. Kostnader för datatrafik kan tillkomma beroende på ditt abonnemang hos din operatör eller internetleverantör. Tänk på detta särskilt när du reser utomlands och kör datatrafik på ditt telefonabonnemang. Kontakta din telefonoperatör för mer information om kostnader för datatrafik.
-
Din personliga PIN-kod består av 4 siffror och skickas till ditt närmsta utlämningsställe i ett rekommenderat brev när du blir kund hos oss. När du använder PIN-koden för första gången uppmanas du att byta till en valfri sifferkombination på 4 siffror.
Har du glömt din personliga PIN-kod kan du ringa kundservice på 0771-55 55 00 och beställa en ny.
PIN-koden används när du:
- Ringer telefonbanken och kundservice
- Hämtar ett Mobilt BankID eller ett certifikat
- Loggar in med certifikat
-
Är du anställd privat räcker det att meddela din arbetsgivare ditt nya kontonummer.
Är du kommunalt eller offentligt anställd hjälper kundservice dig med att flytta lönen.
Får du insättningar från ex Försäkringskassan, Skatteverket eller CSN måste du meddela även dessa. -
Om felmeddelandet inte säger varför det inte fungerar så kan det bero på ett tillfälligt underhåll eller fel, detta kan du se på Swishs driftinfosida. Annars kontakta vår kundservice på 0771-55 55 00.
-
Så här gör du:
- Logga in i appen
- Välj "Betala & överför"
- Välj vilket konto betalningen ska dras ifrån
- Välj Bankgiro/Plusgiro
- Välj mottagare:
- Sparade mottagare finns i rullistan
- Om du vill lägga till en ny mottagare väljer du Ny mottagare och anger Bank- eller Plusgironumret. Tryck på Fortsätt - Fyll i uppgifterna:
- Belopp
- OCR alternativt Meddelande till mottagaren - Datum för betalning. Du kan ange snarast eller ett valfritt datum i kalendern. Helgdagar är inte möjliga att välja
- Under "Text på kontoutdrag" kan du ange den text som visas på ditt kontoutdrag. Om du lämnar fältet tomt så kommer det per automatik att stå Plus- eller Bankgironummer och betalningsmottagarens namn
- Tryck på Lägg till betalning
- Betalningen är nu registrerad och du kan lägga till ytterligare betalningar
- När du lagt till alla räkningar klickar du på Godkänn betalningar
- Du blir nu ombedd att signera för att godkänna betalningarna
- Nu är dina räkningar klara för betalning
-
-
En vanlig orsak är att du kan behöva ändra din köp- och uttagsgräns. Du kan kontrollera och ändra din köp- och uttagsgräns i vår app eller via internetbanken.
Kontrollera och ändra din köp- och uttagsgräns i appen
- Logga in i appen
- Klicka på "Konto"
- Klicka på ditt kort
- Gör önskade ändringar under rubriken "Köpgräns" och "Uttagsgräns i automat" och tryck på "Stäng".
Kontrollera och ändra din köp- och uttagsgräns på internetbanken
- Logga in
- Välj menyvalet Kort, Säkra kortbetalningar och Köp- & uttagsgräns
- Under den valda gränsen ser du hur mycket du har kvar till din köp- eller uttagsgräns
- För att göra ändringar, klicka på Ändra vid aktuellt kort
- Gör önskade ändringar och klicka sedan på Spara
Behöver du hjälp så är du välkommen att kontakta kundservice, 0771-55 55 00.
-
Köp- och uttagsgräns är en säkerhetsbegränsning du kan ange för hur mycket du max kan handla för på ditt kort eller ta ut i uttagsautomater under en rullande tidsperiod. Du sätter en total köpgräns där du sedan kan bestämma hur mycket av detta som får avse internetköp.
Köpgränsen i butik och på internet gäller under rullande 30-dagars perioder medan uttagsgränsen gällande automat gäller under rullande 7-dagars perioder. Med rullande menas att vi sammanställer de köp/uttag som har skett under den angivna perioden, om dessa överstiger gränsen nekas köpet/uttaget.
Du kan se hur mycket du har kvar att förbruka samt ändra din köp- och uttagsgräns i mobilappen eller via din internetbank.
Ändra köp- och uttagsgränsen i appen
- Logga in i appen
- Klicka på "Konto"
- Klicka på ditt kort
- Gör önskade ändringar under rubriken "Köpgräns" och "Uttagsgräns i automat" och tryck på "Stäng".
Ändra köp- och uttagsgräns via internetbanken
- Logga in
- Välj menyvalet Kort, Säkra kortbetalningar och Köp- & uttagsgräns
- Under den valda gränsen ser du hur mycket du har kvar till din köp- eller uttagsgräns
- För att göra ändringar, klicka på Ändra vid aktuellt kort
- Gör önskade ändringar och klicka sedan på Spara
Behöver du hjälp så är du välkommen att kontakta kundservice, 0771-55 55 00.
-
Nej, du använder den kortkod som du får per post när du beställt ditt kort.
-
Det är olika parametrar i systemet som bestämmer detta. Slumpmässigt kommer du också att behöva slå din kortkod så det är svårt att säga någon exakt gräns eller ett exakt antal gånger som du kommer kunna "blippa".
Ordlista för dig som snart blir myndig
Känns det krångligt med alla ekonomiska termer och ord? Här har vi samlat de vanligaste ekonomiska begreppen för dig som vill lära dig mer och få koll på läget.
Deklaration
När du är myndig ska du betala skatt och varje år ska du också varje år deklarera – alltså göra en inkomstdeklaration hos Skatteverket. Det sker alltid på våren och Skatteverket skickar ut en ifylld deklaration där man räknat ut vad du ska betala eller få tillbaka. Du ska sedan godkänna direkt eller göra ändringar i den. Hiitta datum och viktig information om hur du deklararerar här.
Investeringssparkonto (ISK)
Med ett investeringssparkonto kan du köpa och sälja aktier enkelt. När du ska deklararera behöver du inte sitta och räkna ut skatten för vinsten. Banken hjälper dig räkna ut en schablonintäkt och skickar in till Skatteverket.
Lönekonto
När du jobbar så behöver din arbetsgivare sätta in din lön på ett konto som du väljer. De flesta banker kallar dessa transaktionskonton ( dvs konton som du kan sätta in och ta ut pengar från och betala räkningar fr¨ån) för just lönekonton. Vår variant heter Allt i Ett-kontot och det funkar toppen som lönekonto. Du skaffar enkelt ditt konto direkt här och vill du ha flera lönekonton kan du öppna ett till.
Skattekonto
Ett eget konto som du automatisk får hos Skatteverket som myndig. Hos Skatteverket kan du också välja vilket konto du vill att Skatteverket ska använda om du får tillbaka skattepengar. Då registrerar du ett lönekonto hos en bank, till exempel ditt Allt ui Ett-konto hos oss.
Sparkonto
På ett sparkonto kan du sätta in pengar som du vill spara. Ett sparkonto har oftast högre sparränta än ett vanligt lönekonto. Det betyder att du får mer pengar tillbaka om du sparar på ett sparkonto än på ett konto utan eller med lägre sparränta. De flesta sparkonton är avgiftsfria och du kan oftas sätta in och ta ut pengar när du vill utan att det kostar något. Det finns också sparkonton med fast ränta och bindningstid, de kallas ofta för fasträntekonto eller placeringskonto. De brukar ofta ha ännu högre sparränta men då finns det också en bindningstid där du sätter in pengarna under ett par månader eller år. Det betyder att du inte kan ta ut eller sätta in mer sparpengar på ett sånt konto innan bindningstiden är slut.
Ränta
Ränta är enligt Riksbanken: "avgiften du betalar för att låna pengar". Man kan dela in ränta i olika kategorier. Den ränta som du betalar för att låna pengar från en bank kallas för utlåningsränta. Den ränta du däremot får tillbaka när du sparar pengar på ett sparkonto eller lönekonto kallas inlåningsränta. Man brukar också kalla inlåningsränta för sparränta.